توکل به خداوند
 
دختر رز
شعر - داستان- نقد داستان- نمايشنامه

 

توكل
 
 
 توكل به خداوند متعال و اعتماد به لطف و مرحمت اودر تمام حوادث زندگي مي تواند به عنوان راه حلي در مقابل مشكلات تلقي شود. از اين رو،‌ روانشناسان آن را يك روش مقابله اي مي دانند.
 
توكل به خدواند متعال چيست؟
 
 

توكل عبارت است از نگرش و حالتي كه موجب مي شود شخص در تمام كارهايش بر خداوند متعال اعتماد كند و اين اعتماد در دل او آرامشي ايجاد مي كند كه در اثر حوادث زندگي دچار لغزش و شك و ترديد نمي گردد اساس نگرش توكل مدارانه از همان آغاز كودكي در خانواده ريخته مي شود و با توجه به غناي محيطي و تجربيات دوران كودكي،‌اين حالت،‌غنا و تحول پيدا مي كند.

 

 

شخص متوكل از هر چه غير خداست نظر و اميدش را بر مي دارد و ذهن او متوجه و معطوف خداوند مي گردد. البته ايجاد اين حلات به هيچ وجه منجر به عدم استفاده از اسباب و وسايل ظاهري براي رسيدن به هدف نمي گردد انسان متوكل در حين اين كه از اسباب و وسايل زندگي در رسيدن به هدف استفاده مي كند بر اين باور است كه خداوند متعال مطلوب او را يا از طريق اين وسايل ظاهري و يا از طرق ديگري كه او تصورش را نمي كند به او خواهد داد.
 
توكل به عنوان روش م‍ؤثر مقابله با مشكلات زندگي
 
اگر انسان در حين مواجهه با مشكلاتي كه از توان او خارج است باور داشته باشد كه خداوند مهربان در كنار اوست و او را راهنمايي مي كند دچار پريشاني و ترس و اضطراب نخواهد شد. چنني فردي بجاي هراس و خوباختگي با خيال آسوده در مورد حل مشكل فكر مي كند و از ظرفيت فكري خود بهترين استفاده را مي برد.
 
براي داشتن رفتار متوكلانه لازم است كه به شش اصل زير ايمان داشت:
 
 
1 :
بايستي اطمينان حاصل كنيم،‌خدواند كريم كه از رگ هاي گردنمان به ما نزديكتر است به ما لطف و عنايت دارد و هيچ لحظه اي ما را به خود وا نمي گذارد.
 
 
2 :
بايستي معتقد باشيم كه خدواند حكيم است و صلاح ما را بهتر از خودمان مي داند. گاهي خواسته هاي ما،‌لحظه اي بوده و بر مبناي تمايلات لحظه اي ما تنظيم شده است و از دورانديشي لازم برخوردار نمي باشد. ولي با ديده باز نگريسته و معنايي را كه در وراي اتفاقات و حوادث زندگي وجود دارد ملاحظه نمائيم. اعتقاد به معناي اتفاقات زندگي موجب مي شود كه ما تسليم رضاي خدواندي شويم و از بسياري از تنش هاي غير ضروري در امان باشيم.
3 :
به قدرت خداوند اعتقاد داشته باشيم و بدانيم خداوند ناظر تمام حوادث و اتفاقات مي باشد و هيچ امري صورت نمي گيرد مگر به اذن و مشيت او و او توان برآوردن تمام نيازها و خواست هاي ما را دارد. اين اعتقاد به قدرت و تدبير حضرت حق ما را در توكل نمودن به خداوند متعال استوارتر مي گرداند.
4 :
اعتقاد داشته باشيم خداوندبه تمام خواست ها و دعاهاي ما پاسخ مي دهد و خواست هاي ما را مستجاب مي كند اگر او را در سختي بخوانيم ما را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
5 :
تلاش و كوشش متعهدانه و خستگي ناپذير در راه رسيدن به هدف داشته باشيم. فرد متوكل با نگرش مثبتي كه نسبت به نتيجه عمل خود دارد با كوشش زايدالوصفي در راستاي هدف خود كوشش مي كند و اين كوشش برخاسته از تكيه گاه استواري است كه در آن هيچ گونه شكستي را نمي توان تصور نمود. فرد متوكل علاوه بر اين كه به اين عنصر اصلي توكل (كوشش براي رسيدن به هدف) ايمان دارد و آن را مهم و اساسي مي داند از لحاظ عاطفي نيز نيروهاي خود را منسجم و يكپارچه نموده و فقط به هدف مي انديشد و از شكست و نتيجه ناخوشايند نمي هراسد چون مطمئن است كه تكيه كننده به خداوند متعال هرگز شكست نمي خورد. اين ايمان به موفقيت موجب رسيدن او به هدف مي گردد همان اصلي كه روانشناسان آن را اثر انتظار مي نامند و معتقدند كه اگر ايمان به موفقيت داشته باشيم و در انتظار موفقيت باشيم به احتمال زياد موفق خواهيم بود.
6 :
بار زندگي خود را به خداوند متعال بسپاريم و با تفويض امور به او به آراميش برسيم. يكي از مسائلي كه ذهن را خسته و فرسوده مي كند درگير شدن با مسائلي است كه ظاهراً راه حلي فوري و مستقيم ندارد مثل مواجهه با بيماري هاي صعب العلاج شخصي و مشكلات پيچيده خانوادگي اختلافات شديد خانوادگي،‌مشكلات شغلي و اجتماعي كه در برخي مواقع براي بعضي افراد طاقت فرسا مي باشد.
 
اشتغال ذهني بيش از حد به اين مسائل ظاهراً لاينحل باعث اضطراب،‌ افسردگي، ‌بي خوابي و ساير عوارض ناخوشايند مي شود؛ ولي افراد متوكل زماني كه احساس كردند مشكلات زندگي بر شانه هاي آنها سنگيني مي كند،‌مشكل را به خدا سپرده و خود را از فشارهاي رواني آزاد مي سازند اين افراد مطمئن هستند كه خداوند آن ها را در حل مشكل كمك خواهد كرد.
 
 اين كناره گيري و واگذاري موقت امر به خداوند نه تنها از بار ذهن خودآگاه مي كاهد و نمي گذارد كه ذهن آدمي خسته و فرسوده گردد ،‌بلكه به روان ناهوشيار (ناخودآگاه) نيز مجال مي دهد كه به راحتي دنبال راه حل هاي لازم بگردد.
توجه به شش اصل فوق نه تنها به دانشجويان قدرت و شهامت لازم براي اقدام به كارهاي مهم را مي دهد و آنان را جرأت مي بخشد تا در تغيير زندگي خود گام هاي مؤثر بردارند و از عوض شدن و تغيير روند زندگي نهراسند،‌بلكه از اضطراب ها،‌هراس ها و دلشوره هاي بسياري نيز آنان را بازمي دارد و در نهايت انرژي چنين افرادي صرف حل مشكلات واقعي زندگي مي شود. اين افراد مي توانند با خيال آسوده براي حل مشكلات برنامه ريزي كنند. توفيق ما در بكارگيري اين راهبرد مؤثر (توكل به خداوند متعال) بستگي به ميزان درجه و شدت ايمان و باور و عمل صادقانه ما به شش اصل فوق دارد. اين ايمان در اوايل زندگي از همان زمان كه فرد تجربيات دلبستگي ايمن به والدين خود را كسب مي نمايد شكل مي گيرد و رفته رفته،‌با رشد معنويت در مراحل مختلف زندگي ، داشتن تجربيات حل مشكلات در اثر توكل به خداوند،‌داشتن محيط قوي معنوي و روحاني و مطالعه زندگي پيامبران و اولياي خداوند تقويت مي گردد.
 
 
 
 
نشريه مشترك دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم و مركز مشاوره دانشگاه تهران
شماره 100،‌ سال يازدهم،‌ فروردين 1390
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: 22:24
رزا

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دختر رز و آدرس raadbanoo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 961
تعداد مطالب : 1
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1